Se spune că există șefi și există lideri. Deseori, cele două se confundă, însă un lider este ceva mai mult decât un simplu șef.

Să fii deopotrivă stimat de angajați, iubit, de ce nu, dar să știi și să te faci ascultat, să știi să administrezi o critică bine punctată atunci când este nevoie dar fără ca angajatul să își dorească să părăsească imediat firma, să știi să te distrezi alături de echipa ta fără ca oamenii să te perceapă drept frivol și să-și piardă respectul, iată niște calități foarte fin calibrate care necesită multă experiență, talent personal și profesional, inteligență emoțională și socială. Și toate acestea completate de competența profesională fără cusur, evident.

De pildă, nu este lider cel care toată ziua aplanează conflicte, își binedispune angajații și uită să facă ce are el de făcut.

Nu este lider nici cel care nu iese din birou, muncește toată ziua, e autoritar în cel mai înalt grad, oamenii îl ascultă dar nu dorm noaptea de neliniște gândindu-se la el. Un lider adevărat are câteva trăsături care îl individualizează:

  1. Abilitatea de a învăța din greșeli

Dacă a luat o decizie proastă și firma a mers în jos, un lider adevărat nu ascunde sub preș. Face greșeli, că e și el om, dar are înțelepciunea de a analiza ce s-a întâmplat, și recunoaște cât anume din criza respectivă este cauzată de el. În plus, poate face un plan de acțiune pentru o dată viitoare când astfel de criză se mai repetă.

  1. E un foarte bun comunicator

Ți s-a întâmplat să ai de a face cu un șef care afirmă sus și tare că el a zis ce a zis dar tu nu ai auzit ce voia el să spună? Mie da. Liderii adevărați nu lasă oamenii să plece din birou fără să se asigure că aceștia știu la milimetru ce au de făcut, că au înțeles totul (și ceva pe deasupra).

Liderii adevărați vorbesc clar, scurt și direct. În relația cu ei nu prea există zone lipsite de limpezime. În plus, sunt transparenți cu privire la motivații, își arată și ei vulnerabilitățile, zonele de neănțelegere, explică integral de ce decid una sau alta, pun întrebări dacă nu înțeleg și ascultă atent.

  1. Un bun ascultător

Un lider excepțional este cel care mai mult ascultă decât vorbește. Dar atunci când deschide gura, ceilalți tac. În plus, el e calm și nu inhibă ideile altora ci încurajează exprimarea lor. Nu toate ideile auzite vor fi bune, dar impresia că e ascultat și că părerea lui contează este foarte stimulantă pentru angajat.

  1. Foarte bun relaționist

Ca să faci afaceri ai nevoie de relații, de network. Nu poți să stai tot timpul în biroul tău de fildeș și să aștepți să vină banii către tine. Trebuie să știi să flatezi orgoliul cuiva, să te faci plăcut, să faci o bună impresie. Și e valabil și în relația cu clienții dar și cu angajații.

  1. Un lider bun e optimist

Atenție, optimist, dar nu nerealist. Și trebuie să transmită acest optimism angajaților. Până la urmă, dacă nu crezi că va fi bine, cum să-i motivezi pe cei care lucrează pentru tine? Și dacă vremurile economice sunt nebuloase și te temi pentru viitor, tot e cazul să arăți optimism, fie și pentru că optimismul crește randamentul, în vreme ce pesimismul îl scade.

  1. Un lider bun este un umanist

Nu-i așa că ai avut de-a face cu șefi care strâmbau din nas că o angajată se ducea acasă mai devreme având copilul bolnav? Sau treceau pe lângă cineva trist mai multe zile fără să-l întrebe cu ce poate ajuta? Un lider bun nu trebuie să fie „tătucul” tuturor, dar ajută enorm la PR-ul personal să dea dovadă de înțelegere și umanitate. Bunătatea este o reclamă extraordinară. Iar oamenii care vin la serviciu fiind concentrați la boala unui copil de acasă nu dau randamentul necesar. Mai bine le dai o zi liberă și îți vor fi și recunoscători.

  1. Un lider bun își asumă riscuri calculate
Ești lider pentru că știi să pilotezi nava pe ape înșelătoare. Nu vei ajunge cu vasul doar în ape teritoriale calme, și e necesar să estimezi pe unde te poți aventura. La fel e și în afaceri. Nu vei sta mereu doar în zone sigure financiar, pe o piață stabilă, ci vei explora posibilități noi, nișe noi, piețe noi.

Asta se cheamă risc calculat și face diferența dintre un șef oarecare și un „conducător de oști” adevărat.

  1. Un lider bun e un coach

Oamenii știu că pot intra la el în birou și pot obține ajutor și sfat valoros pentru lucrurile cu care se confruntă (clienți recalcitranți, conflicte în echipele lor, etc). Ei știu că sunt sprijiniți de lider, nu lăsați descoperiți, ei știu că vin la un mentor. Când vremurile sunt vitrege, un lider bun își apără oamenii și în fața celor de mai sus (atunci când se pune problema restructurărilor sau a crizelor de imagine, de exemplu).

  1. Un lider bun e un mediator

Nu există echipe în care să nu apară niciodată disensiuni. Un bun lider știe să îi asculte pe toți și să le împace doleanțele, dacă se poate, evident. Dacă nu, măcar să îi facă să înțeleagă unde greșesc. Face parte din inteligența socială să știe să mențină un climat de calm și spirit proactiv de colegialitate și să aplaneze conflictele, fără însă a deveni „doamna educatoare de la grădiniță” căreia toți copiii i se plâng. Va ști să lase celor implicați puterea (și demnitatea) de a ajunge la o remiză.

  1. Un lider adevărat gândește original

Gândirea „outside the box” e pe buzele tuturor, dar nimeni nu prea știe cum se ajunge la ea. Un lider bun încearcă măcar să schimbe modalitățile bătătorite de a face business, marketing sau HR, ascultă idei noi și le implementează, încurajează colaborarea celor cu experiențe diferite și care, puși laolaltă, pot veni cu ceva nou.

 

Citește și 6 moduri prin care poți construi o echipă sudată


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro