Dana Dinu
Dana Dinu

Dana Dinu este designer și producător vestimentar și hainele pe care le creează ea sunt comode, dar au o tușă artistică personală ce se identifică deja ușor. Este unul dintre acei antreprenori care au pornit de la zero și au ajuns, organic și sănătos, să fie apreciați și să aibă un public fidel. Iată care a fost povestea ei despre antreprenoriat și învățămintele trase.

Reporter: Cum ai început? Care e povestea ta cu antreprenoriatul?

Dana Dinu: Am început cu studii în domeniu, specializare în design vestimentar și lucru că designer la brandul MANCETTA chiar din ziua în care am primit diploma de absolvire a universității. Am colaborat cu două companii din Iași, apoi am venit în București. Mi-am împlinit visul de a lucra în cea mai mare companie producătoare de haine din România, respectiv la Nissa. Apoi am început să mă gândesc la o afacere proprie, din dorința de a pune în practică idei personale și de a îmbina totodată arta, mai exact pictura, cu designul vestimentar.

Era decembrie 2013, aveam 33 de ani și pășeam pe un drum nou, fără a avea cunoștințe despre finanțe, antreprenoriat sau condiția de angajator.

Aveam metraje de țesătură, schițe adunate de-a lungul anilor, și dorința de a face ceea ce îmi plăcea cel mai mult. Am început colaborarea cu un atelier care cosea și serii mici, am stat acolo zi de zi, timp un an și jumătate, încercând să învăț cât mai multe detalii tehnice și de a mă perfecționa cât mai mult în direcția construcției de tipar. Ulterior, am închiriat un mic spațiu, l-am dotat cu utilaje și am început cu pași mici colaborări cu magazine. Am început de la nimic, câteva bucăți de țesătură, o energie fantastică care mă însoțea atunci și împrumutul de 1000 de euro cu care am dotat atelierul cu utilaje industriale foarte bune, deși second-hand.

Reporter: Care este cel mai greu lucru la activitatea de antreprenor în industria vestimentară?

Dana Dinu: Sunt deja câțiva ani de când fac asta și nu mai consider că ar exista ceva greu de făcut sau de întâmpinat. Mai degrabă gândesc totul în termeni de eficientizare, de dozare a energiei și de strategie pe care să o aplic.

Pot vorbi la trecut despre ce a fost mai greu. La început a fost greu să îmi separ viața personală de cea de antreprenor, să iau o pauză de la muncă. Primii trei ai au fost o perioadă de muncă neîntreruptă, fără zile libere, fără a conștientiza că resursele de energie sunt limitate și că e nevoie de regenerare. De asemenea, îmi era greu să fac față mental unor situații care apăreau pe neașteptate și cărora trebuia să mă adaptez cu viteză. La un moment dat a trebuit să fac față brusc unui val imens de comenzi, iar oamenii din echipa de atunci nu erau de ajuns. Am angajat persoane, care, în scurt timp, și-au dovedit ineficiența.

Am avut totodată surpriza neplăcuta ca una din cele mai serioase colaboratoare de la începutul afacerii să reproducă produse 100%, inclusiv cu greșeli tehnice. Mi-am retras toate hainele din acel magazin și am mers mai departe, fiind mai atentă la noile parteneriate.

Reporter: Care sunt satisfacțiile? Ai recomanda cuiva drumul acesta?

Dana Dinu: Cea mai mare satisfacție este să văd persoane pe stradă îmbrăcate în haine create în imaginația mea și croite de mâinile mele. Sau mesajele de mulțumire și apreciere. E un sentiment plăcut să știi că ceea ce ai învățat și experimentat are rezultate. Că acele haine sunt confortabile și gândite special să creeze o stare plăcută, de lejeritate, de libertate, și că își ating acest scop.

Reporter: Ce ai recomanda unei persoane care pornește pe drumul antreprenoriatului în industria vestimentară?

Dana Dinu: I-aș recomanda să studieze cu atenție tot ce ține de acest domeniu, elementele ce țin de construcția efectivă a unei haine sau a tipologiilor corporale sau a pieței căreia se adresează. E un domeniu incredibil de complex, în care pornești de la o idee, apoi treci la fază tehnică, prototip, vezi ce utilaje folosești, cu ce oameni poți realiza o haină, o serie de haine, cui o vinzi, unde anume o prezinți, care sunt canalele de comunicare cu publicul căruia i te adresezi.

Reporter: Ce i-ai spune din perspectiva experienței de azi persoanei tale de acum ceva ani când ai început afacerea? Ai face același lucru?

Dana Dinu: Danei Dinu de atunci, și oricărui antreprenor aflat la început, i-aș recomanda niște lecturi sau cursuri de antreprenoriat, ca să înțeleagă mai bine mecanismele unei afaceri, aș pune-o să studieze piața, aș educa-o financiar. Aș porni încă o dată pe acest drum, singurul regret fiind că nu am făcut-o mai devreme. Mi-ar plăcea să fiu la început de drum, dar cu maturitatea de acum.

Reporter: Care sunt calitățile pe care trebuie să le aibă cineva ca să reziste pe acestă piață?

Dana Dinu: Cred cu tărie că a fi un om realist este calitatea cea mai importantă. Apoi ar fi tenacitatea, dorința de a îmbunătăți metodele de lucru, dorința de a învăța, puterea de a te adapta.

Reporter: Cum vezi acest domeniu, cel al producției vestimentare, în România?

Dana Dinu: Discutam recent cu cineva în domeniul industriei ușoare și spre bucuria mea, am aflat că încet, încet se revine la producția locală, fabricile care până acum lucrau doar pentru export se reorientează către piața românească și lucrează deja pentru ea. Avem în România oameni extrem de bine pregătiți în domeniu, se lucrează performant și văd o evoluție pozitivă care se reflectă inclusiv în alegerea clientelor, alegerea de a purta un produs românesc.

Reporter: Participi la târguri de design în Austria, Viena. În restul Europei cum se prezintă acest domeniu?

Dana Dinu: Pentru că ceea ce creez este foarte apreciat în vestul Europei, am început să studiez ce anume fac designerii din acea zonă. De asemenea, am avut ocazia să interacționez direct cu piața vest europeană. Se pune accent pe producția de serie mică, pe calitate, nu pe cantitate, se caută exclusiv haine lucrate din țesături naturale. Ca design, se caută liniile discrete, o simplitate care denotă un anumit tip de sinteză și rafinare a formelor. Există o apreciere deosebită pentru piese unicat care au o componentă artistică încorporată.

ReporterCât de educată este clientela și ce consumă femeile din România în materie de haine?

Dana Dinu: Publicul românesc este unul din ce în ce mai înformat, ceea ce este îmbucurător. Iar dacă nu știu, în cadrul târgurilor, clientele întreabă, vor să știe cât mai multe detalii despre țesături, calitățile lor, modalitățile de îngrijire a acestora sau purtare. Vor caacea haină cumpărată să fie bine întreținută și purtată cât mai mult timp. Există dorința de a găsi acea piesă care să poată fi purtată mai multe sezoane la rând, să fie funcțională, purtată în viața de zi cu zi, dar care să conțină acel element surprinzător, care să o scoată din anonimat – un detaliu de croială, un guler special, un imprimeu. De asemenea, clientele preferă să aibă grijă de sănătatea lor și aleg, într-o proporție covârșitoare, țesături din fibre naturale – in, lână, bumbac, mătase.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro