„Birocrația este mare, din păcate. Dacă am fi scutiți de anumite taxe, dacă am primi stimulente pentru afacerile creative în primii trei ani de funcționare, ar fi ceva”

69
 

de Irina Dragomir

Maria Dermengiu e un antreprenor mai atipic, în sensul că nișa ei este Artfashion, o nișă high end, foarte îngustă, cu o clientelă de femei rafinate care aleg să poarte printuri artistice și materiale foarte fine. Îți trebuie ceva curaj să te lansezi în așa ceva, dar Maria este o curajoasă. Iată cum vede ea, retrospectiv, drumul de până acum, și felul cum brandul ei,  „Marie Nouvelle”, a ajuns să fie pe o pantă ascendentă și să aibă cliente fidele.

Reporter: Care e povestea ta cu antreprenoriatul, Maria?

Maria Dermengiu: Traseul meu vocațional a fost unul sinuos. Am terminat Dreptul și m-am pregătit pentru o carieră în domeniul juridic. După stagiatura în avocatură, am descoperit că aveam o mare atracție și nevoie de artă, design, și în principiu, tot ceea ce ține de estetică vizuală. Am schimbat radical macazul, am intrat la Școala de Arte și am abandonat totul pentru a deveni artist plastic. Asta se întâmpla în 2009-2010. Am pictat, am avut expoziții atât în țară cât și în afara țării și mi-am trăit cu ochii deschiși visul.

La un moment dat însă am simțit că se poate mai mult și pot face astfel încât să aduc arta mai aproape de iubitorii ei și prin alte modalități creative și mult mai aplicate. Fiind pictoriță, am sesizat o nișă în piața noastră, legată de arta purtabilă, design-ul de obiect fiind și el la început, pe o piață în creștere, nematurizată din punct de vedere estetic.

Așa că, fără să stau pe gânduri, m-am aruncat în antreprenoriat, deși nu știam nimic legat de asta și am pus bazele brandului meu, „Marie Nouvelle”, acum 6 ani. Am învățat din mers cum se desfășoară un business de produs.

Reporter: Care este cel mai greu lucru la activitatea de antreprenor în modă?

M.D.: Sunt multe aspecte ce pot îngreuna parcursul unui antreprenor creativ, de la birocrație până la furnizorii locali, tipul de materiale pe care le poți găsi local, cât anume imporți din materialele necesare și nu în ultimul rând, clienții, consumatorii de fashion. Pentru ArtFashion, avem o nișă și mai îngustă. Nu numai că trebuie să înțelegi conceptul de artă purtabilă, costul acesteia, piese unicat sau în ediție limitată, dar să iubești arta, printurile.

Un artist este prin definiție o persoană creativă și introvertită în mare măsură, care trebuie să-și depășească constant starea de disconfort pentru a iniția un dialog real cu clienții săi și pentru a aduce la lumină, pe înțelesul tuturor, ce crează el și ce vrea să transmită.

Reporter: Care sunt satisfacțiile?

M.D.: Satisfacția vine atunci când ceilalți rezonează cu creațiile tale. Când munca îți este răsplătită. Când ai rezultate. Nu putem vorbi de satisfacție în afara unui ecou real venit din partea celor pentru care lucrezi și creezi. A fi antreprenor presupune un drum foarte greu și anevoios. Cred că trebuie să ai în sânge acest tip de fi, să fii un explorator, un risk taker în viața de zi cu zi. Nici nu recomand, nici nu resping această inițiativă, căci este foarte personală, și are plusuri și minusuri, ca în orice altă activitate. Ba chiar mai multe bătăi de cap decât dacă ești angajat.

Reporter: Ce i-ai spune din perspectiva experienței de azi persoanei tale de acum 6 ani când ai început afacerea? Te-au apuca de același lucru?

M.D.: Eu nu mă văd făcând altceva. Nu mă văd în alt mediu deși știu că m-aș descurca foarte bine. Ceea ce fac mă stimulează zilnic, mă simt vie și simt că îmi pot aduce contribuția. Îmi stimulează sentimentul de independență și libertate, de responsabilitate totală față de deciziile mele. Nu simt că am greșit cu ceva în acești 6 ani sau că aș fi făcut altceva. Am mers cu pași mărunți în direcția dorită și mi s-au îndeplinit visele. Pe măsură ce înaintez, îmi creez altele și îndrăznesc mai mult.

Reporter: Care sunt calitățile pe care trebuie să le aibă cineva ca să reziste în antreprenoriat?

M.D.: Mai înainte de creativitate, imaginație și viziune, trebuie să ai perseverență și disciplină. În absența acestor două calități, nu îți poți cultiva potențialul creativ. Ai nevoie să pui accentul pe calitate și seriozitate. Aceasta este baza după părerea mea. Apoi să vii mereu cu ceva în plus.

Reporter: Cum vezi acest domeniu, cel al producției vestimentare, în România?

M.D.:Este în dezvoltare. Tot mai mulți tineri designeri se aventurează să creeze, să funcționeze pe piața noastră și să „lupte” cu marile branduri din mall-uri. Tot mai des, româncele noastre aleg să poarte creații ale designerilor noștri și își doresc să îi cunoască.

Reporter: Cât de educată este clientela și ce consumă femeile din România în materie de haine?

M.D.: La educație, față de țările din Europa Occidentală, mai avem să lucrăm. Să alegi să porți piese de nișă, piese vestimentare lucrate și prelucrate integral de creatori locali înseamnă să vrei să te diferențiezi de masă. Să vrei să cunoști și alte branduri care nu îți conferă un „statut” imediat prin marcă, ci prin calitate, unicitate, confort. Știu că prețul este încă criteriu esențial atunci când vine vorba de alegerea unei piese vestimentare. Nu din ce este materialul, cum este obținut, de unde.

Reporter: Ce ar trebui să facă statul pentru a sprijini acest gen de business?

M.D.: Statul face și el ce poate. Birocrația este mare, din păcate. Dacă am fi scutiți de anumite taxe, dacă am primi stimulente pentru afacerile creative în primii trei ani de funcționare, ar însemna ceva. Până la urmă cred că ține de inițiativa fiecăruia să își dezvolte business-ul, o bază de clienți, activitatea. Putem să dăm vina mereu pe alții, însă dacă noi nu suntem dispuși să ne croim un drum alături de alții, vom găsi mereu scuze și vom arăta cu degetul. Norocul îi favorizează pe cei ce depun efort.

 

 

 

 


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro