A fi antreprenor este o aventură caracterizată de risc, de mers cu ochii legați în ceață (dacă faci ceva ce nu a mai făcut nimeni), de luptă cu concurența care poate că e mai veche în branșă și te poate elimina rapid. Antreprenoriatul nu e pentru cei slabi și cei care vor rezultate imediate, e mai curând un efort de anduranță, un maraton pe care îl termină cei care au răbdare și manageriază riscul cu înțelepciune.

Dar, pentru a mai spulbera ceața, iată câteva întrebări al căror răspuns îți poate da o idee despre șansele tale în acest domeniu:

  1. Ce fel de afacere începi? Vinzi un produs sau un serviciu?

Dacă vinzi un produs, ai nevoie de mai mulți bani de început, pentru materialele din care vrei crea produsul (fie că faci pantofi, prăjituri, haine, etc., etc.); ai nevoie de atelier de producție și de spații pentru oameni, ai nevoie de oameni calificați pentru genul acela de produs. Vei avea nevoie de timp, ca manager, pentru marketarea produsului respectiv, pentru relații publice și networking.

Dacă vinzi un serviciu (să zicem, servicii de curățenie) ai niște avantaje specifice: e mai ușor să te lansezi, nu ai nevoie de la început de angajați (începi la scară mică și faci tu câteva luni ce trebuie făcut), e foarte posibil să nu ai nevoie de bani de investit sau de spațiu de lucru (poți lucra de acasă, ceea ce duce la o economie considerabilă) și probabil că vinzi același serviciu pe care îl făceai și ca angajat, deci ești expert în domeniu și ai deja o rețea de contacte cărora să le prezinți serviciul tău.

Dezavantajele ar fi că e mai dificil să scalezi, și mai costisitor. Ca să mărești capacitatea de lucru ar trebui să ai mai mulți angajați, iar asta costă firma.

  1. De câți oameni ai nevoie pentru a demara cu firma ta?

Dacă vinzi un serviciu, norocul tău. E mai simplu să lansezi avându-te doar pe tine pe statul de plată (sau nici măcar pe tine, dacă poți să nu te plătești o perioadă). Dacă vinzi un produs, te poți baza pe rude, amici să te ajute cu banii. Dar, în final, va trebui să dai înapoi banii împrumutați și e nevoie la un moment dat să angajezi personal, fie că e vorba de colaboratori externi, fie că e vorba despre companii cu care închei contracte (o firmă de PR, de exemplu).

Dacă începi o firmă ce are nevoie de angajați full time de la început, acestea vor fi cheltuielile tale cele mai mari. Plus asigurări de sănătate, impozite, asigurare de pensie, închiriere de spațiu pentru ei, etc.
  1. Unde începi afacerea? În ce loc?

Există o diferență dacă începi o firmă de curățenie la București, versus una la …Roman. La București vei avea o bază de clienți mai mare, dar și cheltuieli aferente mai mari. Este bine să te gândești unde sunt mai populare serviciile tale și cum poți să le scalezi în locul acela mai bine (de exemplu, poate că este mai avantajos să ai drept clienți două companii mari, cu mulți angajați și spații mari de curățat, decât să te lupți ca să păstrezi clienți particulari; asta înseamnă că, poate, te vei orienta către orașe mari și cu multe clădiri de birouri). 

  1. Cât de repede trebuie să intri pe piață?

Trebuie să intri repede pe piață dacă:

  • ești îngrijorat cu privire la concurență și trebuie să fii primul;
  • dacă ideea ta de business rezolvă o problemă stringentă a clienților;
  • dacă ai un produs scump și ai nevoie rapid de venit pentru a acoperi investițiile.

Dacă vrei să intri pe piață mai lent și mai prudent, vrei să aduni bani mai întâi, trebuie să știi că fundraising-ul este dificil și consumă timp, cei mai mulți fondatori fac eforturi să-și susțină afacerea din banii proprii sau împrumuturi de la apropiați;

5. Cât timp poți sta fără salariu?

Dacă nu poți sta deloc fără bani, mai bine rămâi angajat. Dacă poți sta cam un an fără salariu, atunci felicitări, afacerea ta are timp și șanse să demareze.

31% dintre antreprenorii care au răspuns unui chestionar american pe acest subiect anul trecut au spus că au așteptat 12 luni înainte de a se plăti pe ei înșiși. Un procent de 18 au spus că au așteptat mai bine de 2 ani înainte să încaseze primul salariu din compania lor.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro