Atunci când conduci o afacere, fie că este la început sau are câțiva ani vechime, întrebările despre calitățile tale de leader sunt la ordinea zilei. „Sunt un bun manager de resurse și de oameni?” sau: „Îmi fac bine treaba?”

Dar mai sunt câteva întrebări la care un manager responsabil ar trebui să se gândească:

  1. „Sunt relaxat în ceea ce privește riscurile? Tolerez bine riscul și incertitudinea?”

Orice antreprenor, fie el începător sau versat, trebuie să își educe toleranța la risc. Sau măcar să o cunoască bine. Cei mai buni lideri, cei care conduc firmele de succes ce trec relativ în siguranță prin perioade de depresiune economică, sunt aceia care „se împiedică dar se ridică”, adică nu lasă eșecurile de pe parcurs să le afecteze viziunea și performanța.

  1. „Cum împac nevoia mea de confort cu instinctul de a merge înainte în necunoscut?”

Este foarte important să înțelegi riscurile, dar și să știi ce calități ai tu, personal. Cei mai buni antreprenori sunt cei care știu să alcătuiască echipe de oameni care au calități complementare. A te întreba permanent ce parteneriate poți face, cu cine te poți alia pentru a crește valoarea serviciilor oferite, a gândi cine se potrivește pe ce domeniu, iată ce trebuie să facă un antreprenor pentru a-și maximiza eficiența. Un bun antreprenor nu face el tot, ci creează energii bune care fac lucrurile să meargă singure.

  1. „Dacă angajezi oameni noi cum vei gestiona situația nouă, mai complexă pentru companie?”

A nu-ți asuma riscuri este tot un risc. A rămâne în zona de confort presupune să riști să fii lăsat în urmă de competitor. Așadar, e mereu sănătos să vezi dincolo de ceea ce faci în prezent. De exemplu, Kodak a fost leader pe fotografie, dar pentru că a evitat riscul, a fost depășită în inovație de către competitori. Reține: a nu risca e tot un risc.

  1. „La ultima criză financiară, mulți oameni și-au pierdut joburile. La un moment dat, un alt eveniment economic similar este posibil. Ce afacere se poate începe atunci și în ce măsură o criză este o oportunitate?”

Multe dintre crize sunt și oportunități mascate. Adesea, confortul unei perioade liniștite economic scade nevoia de a inova, de a crea ceva nou. O criză te poate „trezi” din letargie și te poate face din nou creativ.

  1. „Care este mărimea potențială a pieței pentru produsul meu de azi? Care e rata de creștere?”

Aceasta este una din cele mai importante întrebări pentru un antreprenor. Dacă piața este prea mică și nu crește cine știe ce, atunci poate că nu merită investit.

6. „De ce ar cumpăra oamenii produsul meu și nu pe al concurenței?”

Ce nevoie acoperă produsul meu? De ce este mai bun decât al celorlalți? Toate aceste întrebări trebuie să te preocupe mereu, chiar și când ești printre primii.

7. „Care este avantajul meu competitiv și cum poate fi el copiat? Care sunt barierele de intrare pe piață?”

Dacă ai un avantaj competitiv, de exemplu patent propriu, un public pe online deja stabil și numeros, sau cost de producție mic, gândește-te cum să îl conservi și să îl păstrezi. Azi totul se copiază și e necesar să-ți aperi business-ul cât de bine poți.

8. „Este echipa mea cea mai bine calibrată pentru a oferi ce are de oferit?”

Cu alte cuvinte, sunt rolurile necesare bine acoperite de oameni cu specializări potrivite? Se dublează vreun rol (și o persoană poate face ce face și alta, reducând astfel costurile de personal) sau dimpotrivă, sunt roluri neacoperite?

9.„Ce riscuri există?”

Aici, imaginația ta și creativitatea, precum și experiența și prudența celor din echipa ta ar trebui puse la treabă prin ședințe frecvente de brainstorming, în care să se imagineze scenarii posibile: concurența noastră capătă un credit și se dezvoltă, scade piața, etc.

Toate scenariile trebuie puse pe hârtie, dezvoltate, trebuie să li se acorde grade de probabilitate și să să ia măsuri în funcție de probabilitatea ocurenței acestora. Mai ales a celor negative!! Această practică se numește scenariu „premortem” și este din ce în ce mai răspândită printre managerii care vor să reducă riscul ascuns.

10. „Cui vând și cum să mai găsesc clienți?”

Trebuie să înțelegi cum gândesc clienții tăi și ce anume îi face să ia decizia de cumpărare. Distribuția este iarăși ceva de analizat. Poate că ai un produs minunat, dar creșterea rapidă face să fie nevoie de o distribuție mai bună.

11. „De ce ar vrea clienții mei să mai lucreze cu mine și să mai cumpere de la mine?”

Un client deja existent este ceva valoros. Lui nu trebuie să îi mai marketezi produsul, nu e sensibil la mărirea prețului, adoptă și produsele tale noi. Așadar cum îl păstrezi? De ce ar rămâne la tine și nu ar merge la cei care te copiază, de exemplu? Din nou, aici trebuie să ai răspunsuri oneste bine argumentate.

12. „Ce alianțe pot să fac?”

Alianțele pot aduce ocazii noi de a dezvolta afacerea, de a găsi clienți noi sau nișe noi cărora să le vinzi. Ca antreprenor și lider, trebuie să fii mereu pe fază și să cauți aceste ocazii, care adesea nu te costă nimic, dar îți aduc un ROI bun.

13. „Când voi fi pe break even? Ce investiții am nevoie să fac?

Orice antreprenor trebuie să se gândească în primul rând la bani și la cash flow, pentru că banii sunt oxigenul afacerii. Câți angajați suportă firma? Cât poți cheltui sau economisi pe chirie sau echipamente? Etc. etc.

 


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro