UNSAR cere revizuirea urgentă a legislației RCA

1568

Revizuirea întregului pachet legislativ privind asigurarea obligatorie auto RCA în perioada următoare este imperios necesară, având în vedere atât avertismentul dat de Comisia Europeană ţării noastre, cât şi disfuncţionalităţile evidente de pe piaţa de asigurări din ultimul an, de când noua legislaţie RCA a intrat în vigoare, informează Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

 

Potrivit organizaţiei, Comisia Europeană a transmis României un avertisment semnalând faptul că mai multe dintre prevederile actelor normative privind asigurarea obligatorie contravin directivelor europene.

În acest context, UNSAR precizează că legislaţia naţională privind RCA nu urmăreşte în mod corespunzător principala atribuţie, menţionată explicit în toate Directivele Europene, aceea de a proteja terţul păgubit. Astfel, unele prevederi legislative sunt interpretate în acest moment exclusiv în favoarea terţilor prestatori de servicii, cum ar fi unităţile reparatoare, care se folosesc de unele lacune din actuala legislaţie în scopul optimizării veniturilor proprii, fără nicio justificare reală.

În plus, faptul că anumite soluţii tehnice sunt posibile în alte state europene în cadrul procesului de reparaţie, în timp ce în România nu, riscă să producă efecte ireversibile pe termen lung şi încărcări nejustificate ale costurilor cu despăgubirea şi inerent a costului primelor de asigurare.

“Astfel, considerăm necesară implicarea Registrului Auto Român, ca arbitru al pieţei de reparaţii, care să contribuie în mod eficient la reglarea proceselor şi a modului de funcţionare a service-urilor în relaţia cu societăţile de asigurare şi mai ales cu păgubiţii”, spune UNSAR.

Prin prisma experienţei de anul trecut, în piaţa de asigurări poate exista o comunicare constructivă între companii, autoritatea de reglementare şi consumatori, însă interpretarea de către anumite unităţi reparatoare a legislaţiei exclusiv în sensul obţinerii de profit dăunează principiilor pe care o asigurare se bazează, aceea de protecţie, şi o despăgubire justă în cazul apariţiei riscului asigurat.

“Derapajele menţionate mai sus se referă în special la costuri dublate, de multe ori chiar mai mari decât în ţări precum Germania sau Austria, şi o necorelare cu primele mult mai mici practicate în România, iar existenţa a două unităţi de măsură fundamental diferite regăsite în devizele de reparaţii este cel puţin inacceptabilă”, precizează UNSAR.

Potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară, rata combinată a daunei înregistrează creşteri vertiginoase (de la sub 100% la sfârşitul anului 2017, la 110% la sfârşitul primului trimestru al anului 2018), în timp ce prima medie de asigurare este în scădere, iar frecvenţa daunelor rămâne constantă. Acest lucru arată faptul că tendinţa de creştere a ratei combinate a daunei este influenţată în principal de creşterea costurilor cu despăgubirea.

“Aşa cum este precizat şi în comunicatul Comisiei Europene, este clar că piaţa de asigurări trece printr-un moment în care multe dintre acţiuni sunt poate suprareglementate, însă piaţa reparatorilor este într-o zona de reglementare extrem de simplistă. Acesta este şi motivul pentru care UNSAR a demarat un studiu independent în care a analizat costurile de reparaţie practicate de către service-uri pentru acelaşi vehicul, în două cazuri: păgubitul cu asigurare şi fără asigurare. Studiul va fi făcut public în perioada următoare”, se mai spune în comunicat.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro