Turismul rural, un business de viitor

697
 

Turismul rural românesc începe să câștige un loc important în preferințele turiștilor străini, fie că vorbim de europeni, fie de turiștii de pe alte continente. Ne  referim în special la  turiștii de vârstă mijlocie, care mai au încă nostalgia locurilor cu tradiții și obiceiuri vechi. Segmentul de populație tânăr are curiozitatea să cunoască istoria României, să viziteze obiective de referință în istorie, cum sunt castelele medievale, și să călătorească în zone rurale unde natura este curată, cum este regiunea  Bran-Moeciu, de exemplu,  cu multe calități și atracții distincte din punct de vedere peisagistic, cultural,  culinar și al evenimentelor organizate de antreprenori. 

Din această perspectivă, țara noastră are ce arăta, are ce „vinde”, are șansa unui business de nivel înalt de stat și privat, cu condiția să facă ce trebuie managerial pentru ca o parte din milioanele de turiști  care călătoresc  în Europa să aleagă ca destinație pentru vacanță locurile pitorești din România, cum sunt satele din perimetrul Branului. Anul 2018 s-a remarcat cu o creștere a numărului de vizitatori care au călătorit în România. În numai șase luni,  sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au fost cu 4,1% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut, însumând cinci milioane de persoane. Evoluție există și pe sectorul turismul intern, noile măsuri aprobate de  guvern fiind de mare folos pentru mediul de afaceri din industria turismului. Recent, au apărut câteva măsuri considerate de  ajutor pentru industria de turism și pentru mediul de afaceri din acest sector. Măsurile vizează reducerea cotei de TVA la 5% pentru servicii de cazare, restaurante, catering; eliminarea redevențelor pentru utilizarea în scop turistic a apelor geotermale și apa minerală naturală,  vouchere de vacanță, măsură care  va fi menținută și anul viitor, astfel că românii vor beneficia din nou de tichete în valoare de 1450 lei, bani special destinați pentru vacanțele petrecute pe teritoriul țării noastre.

Lecție de management turistic la Hillden

În ultimul deceniu, în zonele apropiate de Brașov se constată o evoluție spectaculoasă din punct de vedere al efortului investițional. Foarte mulți întreprinzători au înțeles c regiunea Bran din inima României, aflată la confluența dintre Carpații Orientali, Carpații Meridionali și Depresiunea Transilvaniei, care are importante puncte de referință ale istoriei, culturii și tradiției românești, merită să se dezvolte turistic prin construirea în regim privat a unor spații de cazare  cu un confort și dotări de înalt nivel.  Această dezvoltare a „prins” la turiștii  care îndrăgesc natura, mâncarea tradițională, relaxarea  și excursiile.  Este exemplu hotelului Hillden din localitatea Șimon, al cărui antreprenor  Dan Grigore, director executiv,  a creat un business turistic rural de valoare incontestabilă, reușind prin viziune  managerială și investiții pe măsură să ofere turiștilor o locație turistică de clasă superioară.

Rolul marketingului în afacere

Investiția a demarat în anul 2010, prin închirierea unui spațiu comercial cu destinația „pensiune turistică și restaurant”. Acesteia i s-au adus mici modificări de estetică și funcționalitate, a fost dotată cu echipamente pentru bucătărie și ulterior clasificată de Ministerul Turismului ca hotel și restaurant de 3 stele.

S-au obținut avizele de funcționare: autorizație de securitate la incendiu, autorizație de mediu și autorizație sanitar veterinară și s-a făcut selecția și angajarea de personal. Funcționarea efectivă a început în 2012, iar în acel an a avut un grad de ocupare anual de 15%. Prin campanii de marketing , publicitate și creșterea calității serviciilor, gradul anual de ocupare a ajuns la 38% , în anul 2017. Problemele cele mari cu care se confruntă antreprenorii din zonă sunt lipsa de personal calificat și infrastructura cu probleme. Drumul de la Râșnov la Bran este în lucru din 2017 și creează probleme turiștilor care vor să ajungă în Bran.

Am axat preocupările din punct de vedere culinar pe preparate și băuturi specifice zonei județului Brașov, având posibilitatea să răspundem tuturor  dorințelor caracteristice bucătăriei românești și internaționale. Și lista poate continua cu programe folclorice oferite celor care poposesc în sate de munte, precum Șimon, Moeciu de Jos sau Moeciu de Sus. Cealaltă parte din argumente care pot convinge turiștii  să ne viziteze  privește bogăția obiectivelor medievale, foarte atractive, binecunoscute în toată  Europa, cum sunt Castelul Bran Cetatea Râșnov, Prejmer și Hărman sau frumusețea  Munţilor Bucegi şi Piatra Craiului, de exemplu”, a declarat pentru Business Talks domnul Dan Grigore.

Mai mulți turiști, mai mulți bani

Categoric, turismul rural are nevoie de mai multă susținere dacă se dorește o dezvoltare mai puternică. În prezent, există dificultăți în măsură să influențeze negativ alegerea destinației pentru călătorie. Atât în domeniul promovării turismului românesc, cât și în asigurarea unei infrastructuri la standarde europene, trebuie să spunem că sunt încă multe lucruri de făcut. Din această perspectivă, Ministerul Turismului împreună cu tur-operatorii trebuie să schimbe strategia specifică domeniului. Este nevoie de o strategie completă, agresivă, pragmatică, este nevoie de comunicare și informații prin diferite mijloace în spațiul românesc și internațional dacă se dorește să avem mai mulți turiști în țară. Sunt necesare acțiuni de marketing performant și de sprijin real pentru investitorii privați. Este greu de acceptat pentru un străin  care își planifică o călătorie  de trei zile la noi  să parcurgă cu autocarul distanța București-Bran  (175Km)  în cinci ore! Un efect al lipsei de căi rutiere de mare viteză.

 


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro