Zi de zi facem alegeri. Fie că trebuie să alegem marca preferată de răcoritoare, de fast food, de mașini, de încălțăminte sport tindem să avem în vedere cantitatea, calitatea sau prețul pe care ni-l oferă produsul respectiv. Și tocmai din acest motiv, marile branduri internaționale rivalizează continuu pe piața internațională de marketing în încercarea de a se impune în topul consumatorilor. Astfel, de-a lungul timpului, mii de oameni gândesc zilnic strategii de marketing prin care să își plaseze produsul pe cea mai înaltă treaptă a clasamentului.

Coca Cola vs Pepsi, McDonalds vs Burger King, Ford vs GM, Nike vs Reebok sau Airbus vs Boeing sunt cinci dintre cele mai savuroase rivalități ale giganților care au făcut istorie în marketing-ul internațional. Iată cum au reușit acestea să se impună în alegerea consumatorilor sau… cum au dau greș în încercarea de a deveni lideri.

1. Duelul dintre Coca-Cola și Pepsi este cel mai cunoscut exemplu al celor mai mari rivalități din afaceri. La un moment dat, Coca-Cola a fost atât de îngrijorată de competiție încât a făcut o greșeală destul de mare. În timpul „războiului Cola din 1980”, Pepsi făcea reclame la televiziune legate de teste de degustări. În acest timp, Pepsi și-a oferit brandul unei companii ce producea sticle de sifon, însă aceasta nu beneficia de o anumită marcă. Strategia lor era să lase publicul să aleagă între cele 2 produse, Pepsi normal și Sifonul Pepsi. Americanii nefiind mari băutori de sifon au ales Pepsi normal în detrimetrul Sifonului Pepsi. Acela a fost momentul în care Coca-Cola a simțit că pierde teren și a ieșit pe piață cu un nou produs numit Noua Cola. Din păcate, noua strategie a gigantului Cola a eșuat, iar Pepsi a avut o substanțială creștere a vânzărilor de produse. Și flacăra rivalității de abia atunci a început să se aprindă. În încercarea de a reveni în topul preferințelor consumatorilor, Coca-Cola a trimis 400.000 de scrisori către toți clienții care s-au plâns de gustul noului suc. Imediat după, Coca-Cola a scos Noua Cola de pe piață și a redenumit-o cu numele inițial. Brandul și-a recăpătat clienții, iar Coca-Cola a redevenit în topul băuturilor răcoritoare.

2. Rivalitatea dintre McDonald’s și Burger King a început în anii ‘50 și ’60, în epoca de aur a fast-food-ului, când ambele francize încercau să producă nu numai cel mai ieftin burger, dar și cel mai gustos. Războiul dintre cele două brand-uri a început cu burgerul de la MCD de 15 eurocenți. Când BGK a văzut asta, a decis să scoată pe piață un burger mai mare, mai scump, dar cu un gust mult mai bun. MCD nu s-a dat înapoi și a decis să impresioneze publicul printr-un burger enorm, astfel că au scos pe piață Big Mac-ul. In timp, publicul și-a ales favoritul, iar recent companiile au început un alt război, cel al nugget-urilor de pui.

3. În 1912, o altă rivalitate între branduri avea să aibă loc. General Motors tocmai ce își deschisese porțile la doar câțiva kilometri distanță de terenurile antreprenorului Henry Ford. În 1917, Ford se afla în fruntea clasamentului, având vânzări de 15 milioane de modele de autoturisme. Și asta pentru că brand-ul vindea mașini la costuri reduse. A fost momentul decisiv, în care GM a decis să tragă mai tare, ca să detroneze brandul Ford. GM a avut nevoie de 14 ani pentru a înlătura automobilele lui Henry Ford din rândul consumatorilor și pentru a deveni lider pe piața de profil. Deși fusese cel mai mare constructor de mașini pentru jumătate de secol, la 1 iunie 2009 firma și-a declarat falimentul după mai multe încercări de recuperare economică și financiară. Un an mai târziu, firma era tot în faliment, însă ocupa locul doi mondial cu aproape 9 milioane de vechicule vândute.

4. În ’64, Bill Bowerman și Phil Knight puneau bazele firmei Blue Ribbon Sports pe care ulterior, în ’78, au denumit-o, oficial, Nike. De partea cealaltă, competitorul direct, Reebok fusese înființată în ’58 de Joseph Foster. Când Nike a intrat pe piață, compania a evoluat într-o perioadă foarte scurtă de timp. Din păcate însă, în 1984 brandul a fost afectat de criza economică și a raportat pierderi semnificative. În acea vară, în timpul Jocurilor Olimpice de vară din Los Angeles, Carlo Luis a câștigat 4 medalii de aur purtând o pereche de pantofi sport marca Nike. De partea cealaltă, Reebok a folosit această idee și a realizat o colecție de pantofi sport de jogging pentru femei, devenind astfel numărul 1 pe piață. Nici Nike nu s-a lăsat mai prejos, iar când Michael Jordan a semnat cu Chicago Bulls, brandul a parafat un parteneriat cu vedeta de baschet prin care acesta își lua obligația să joace toate meciurile doar în pantofii sport marca Nike. Contractul a reclasat Nike pe primul loc mondial. În 2005, după mai multe încercări de a reveni în topul consumatorilor, Reebok a fost cumpărat de Adidas pentru 3,8 miliarde de dolari.

5. Acum mai bine de un secol, pe o plajă din Florida avea loc primul zbor comercial din lume. Aeronova respectivă avea la bord doar un singur pasager care plătise pentru cursa respectivă suma de 10.000 de dolari. După asta, mai multe transportatoare aeriene au fost construite, printre care Airbus și Boeing. În 1970, în urma unei înțelegeri între Franța, Germania și Marea Britanie prin care se dorea să se creeze concurență pe mapamondul american al pieței avioanelor a fost fondată compania Airbus. De partea cealaltă, Boeing este al doilea cel mai mare furnizor de echipament aerospațial și tehnologic. De-a lungul anilor, cele două branduri au ocupat pe rând poziția de lider de piață și au rivalizat permanent prin diverse strategii de marketing.

Și ca să concluzionăm: Ce vă place? Mac sau Burger? Pepsi sau Cola? Nike sau, mai nou, Adidas? Preferați să zburați cu un Airbus sau cu un Boeing? Ce vă încântă urechile, motorul unui Ford sau o mașină de la General Motors? Pentru orice ați opta, nu uitați, a alege este un concept aristocratic, așa că profitați de el. Sau, nu alegeți…


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro