România, cea fără de autostrăzi

1577

În România, se construieşte în ritm de…melc. Nu vorbim despre construcţii de locuinţe sau, în general, despre ce se clădeşte în domeniul privat. Ci despre lucrările statului. Mai exact, despre infrastructură şi mai ales despre…autostrăzi… un cuvânt atât de utilizat peste hotare şi atât de străin, din păcate, românilor. După ce 2017 a fost un an ruşinos din punct de vedere al inaugurării de noi kilometri de şosea de mare viteză, pare că nici 2018 nu va fi departe.

 

Ţara noastră ocupă un loc ruşinos la capitolul infrastructură într-un clasament al ţărilor din Uniunea Europeană. Mai exact…ultimul! Recent, în Comisia Europeană s-a discutat despre acest statul al României, care a primit un rating de numai 2,7 dintr-un maxim de 7, ceea ce a propulsat-o direct la coada clasamentului, în urma unor ţări precum Letonia, Malta sau Bulgaria. Asta în contextul în care media Uniunii Europene este de 4,76. Şi nici nu e de mirare, dacă ne gândim că anul trecut au fost inauguraţi, în total, atenţie, 15,4 noi kilometri de autostradă.

Dar să revenim la prezent

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere tocmai a publicat raportul stadiului proiectelor în derulare. Concret, în momentul de faţă se desfăşoară lucrări pentru 3 autostrăzi – Braşov- Borş, Lugoj-Deva, Orăştie-Sibiu şi Sebeş-Turda. Dacă ne referim la prima dintre ele, pe tronsonul Câmpia Turzii – Gilău, un pod peste râul Someşul Mic şi un canal, porţiune care nu are mai mult de un kilometru, are un grad de execuţie de 28,8%. Valoarea contractului este de 26 de milioane de lei şi ar fi trebuit să fie gata la sfârşitul acestei veri. Ceva mai avansat este stadiul tronsonului Târgu-Mureş – Ogra. Aici, vorbim de un stadiu al execuţiei de 64,81% pentru 10 kilometri, cu o valoare a lucrărilor de peste 251 de milioane de lei. Şi un termen de finalizare în luna octombrie.

În ceea ce priveşte autostrada Lugoj-Deva, lucrurile par să meargă ceva mai bine. La Lotul 2, gradul de execuţie este de 95,8%, 82% pentru Lotul 3 şi 83% pentru Lotul 4. Pe şoseaua de mare viteză Sebeş-Turda, lucrurile se mişcă cu…mică viteză. Astfel, Loturile 1 şi 2 au sub 50% grad de execuţie, dar.. lotul 4 e finalizat în proporţie de 99%.

Una peste alta, cifrele nu arată deloc bine dacă ar fi să ne gândim că, la începutul anului, ministrul transporturilor anunţa că, în 2018 se vor da în folosinţă peste 150 de kilometri de autostradă…adică de 10 ori mai mult decât în 2017.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro