8 întrebări pentru partenerul tău de afaceri

1626

Decizia de a încheia un parteneriat de business este extrem de importantă și de încărcată de variabile. E ca atunci când te căsătorești: emoții la început, iubire, speranțe mari, proiecții de viitor. Toate acestea pot să iasă exact așa cum ți-ai planificat, dacă jumătatea se potrivește cu ceea ce dorești tu de la un parteneriat de viață, sau pot să eșueze lamentabil dacă nu vezi semnele de posibile probleme.

 

Nu degeaba vorbim despre „partener de viață” și „partener de afaceri”, punând pe picior de egalitate cele două ființe, cea cu care împarți existența personală și cea cu care împarți afacerea.

Atunci când decizi să îți iei un partener, probabil că o faci într-un moment când știi cam cât câștigi, știi cât ai vrea să câștigi și ce alte scopuri te animă, etc.

Pentru a face decizia mai puțin emoțională (se știe că deciziile emoționale nu sunt optime), iată câteva întrebări pe care să ți le adresezi ție însuți și partenerului posibil, înainte de a bate palma și de a-ți împărți afacerea (și viața, de ce nu):

  1. Ce te motivează pe tine?

Pe unii îi motivează banii, pe alții faima sau simpla plăcere a respectivei activități. E bine ca tu și partenerul să fiți de aceeași parte a baricadei la capitolul motivație.

Dacă pe tine te animă plăcerea de a lucra la afacerea respectivă, plăcerea de a lucra cu echipa pe care ai angajat-o, bucuria de a vedea ceva frumos și util ieșind din eforturile voastre, dar pe partenerul tău viitor îl interesează doar profitul, este posibil să apară (mari) disensiuni. Sigur că orice om de afaceri vrea să facă bani, doar că unii sunt mai concentrați pe bani decât alții. Când ideea și idealul contează mai mult decât banii este cazul să vezi de la început dacă puteți lucra împreună.

  1. Cum gestionezi o criză de imagine?

Dacă un client e nemulțumit și scrie o recenzie dezastruoasă pentru afacerea ta, cum veți acționa tu și partenerul? Ai fi uimit să vezi cât de diferiți sunt oamenii la acest capitol. Unii sunt indiferenți, alții anxioși, li se pare că îi paște falimentul din cauza unui feedback nervos. Este bine să discutați acest aspect de la început.

  1. Ce facem dacă ne merge prost?

Atunci când afacerea o ia la vale, apare stresul banilor care nu mai intră în cont, stresul angajaților care vociferează că nu le cresc salariile sau al clienților care te abandonează și pleacă la concurență.

Ce veți face tu și partenerul? Veți lua de comun acord deciziile? Aveți deja o viziune comună conturată pentru acele momente indezirabile? Este bine să vorbești de la început cu el (sau ea) pentru că în momente de criză termometrul emoțional face neclari pașii de urmat și puteți lua decizii mai slabe. Puneți pe hârtie câteva strategii și idei pentru astfel de situații posibile și recitiți-le din când în când pentru a le aduce la zi.

  1. Cum lucrăm mai bine?

El poate este extravertit și „fluture social”, dar tu preferi munca de unul singur. De câte ori e necesar să vă vedeți și să puneți țara la cale? Cât timp te aștepți să investească în muncă? aânc cineva decide că muncește mai bine de acasă dar celălalt simte nevoia să-și vadă partenerul la birou tot timpul, pot apărea frustrări.

  1. Ce plan de exit avem?

Trebuie să știi de la început cum vede partenerul ieșirea din contract. Unii poate că vor să facă cât mai mulți bani și să vândă la un moment dat partea lor din afacere, alții poate sunt motivați de jocul pe termen lung, de progresul domeniului respectiv, pe care simt că o scriu ei. Dar dacă tu vei dori să pui capăt contractului, ce vei face? Discută de la început toate acestea, pentru a termina relația de afaceri în termeni amiabili.

  1. Ce abilități avem în comun și cum ne completăm?

Poate că tu ești mai timid iar partenerul are un network de contacte de invidiat. Sau poate că el/ea e foarte stăpân/ă pe cifre, iar ție îți place mai mult partea creativă. Este excelent dacă găsești un partener care să aibă calități ce le completează pe ale tale.

  1. Ce viziune avem asupra succesului și asupra eșecului?

Deseori partenerii dintr-o afacere anume nu discută despre idealurile lor, ce înțelegere au ei, fiecare, în privința succesului sau eșecului. Pentru cineva, a produce bani cât să îi fie bine sieși și familiei este arhisuficient. Pentru altcineva, sumele cât mai mari sunt definiția succesului. Care e definiția ta și care este a partenerului? Aveți acceași viziune?

Dacă vorbim despre eșec, știi cum se descurcă partenerul tău la acest capitol? A mai trecut prin eșecuri sau viața l-a scutit? Un posibil eșec, datorat, să zicem, scăderii pieței, îl face anxios la maximum și își pierde controlul? Nu ai vrea să vezi că începe să urle la oameni atunci când apar probleme, nu?

  1. Ce întrebări are partenerul pentru tine?

Comunicarea completă și elegantă rezolvă multe. Așadar deschide toate canalele comunicării și spune-i virtualului partener că îi vei răspunde la toate întrebările, inclusiv cele aparent mai …personale. Poate că vrea să știe pe ce cheltuiești mai mult (pe haine?!) sau dacă o parte din acțiunile tale din firmă revin unei soții de care urmează să te desparți, etc. Transparența, adevărul și calmul duc mai departe colaborarea.

Testează și ia decizii înțelepte

Așadar deschide bine ochii atunci când dorești să îți dai jumătate din afacere pe mâna cuiva. Gândește-te și dacă vrei să lucrezi cu oameni care îți sunt prieteni. Se știe că amestecul relațiilor personale cu cele profesionale este riscant. Nu de puține ori s-au încheiat prietenii din cauza unor viziuni diferite asupra efortului comun.

Până la urmă, și Împăratul Roșu, când a fost să-și dea fiica de soție lui Făt Frumos, plus jumătate din împărăție, l-a pus la încercare înainte…


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro