O decizie favorabilă pentru România

1631

Curtea de Justiție a Uniunii Europene este de acord cu ajutorul de stat pentru construcția de centrale nuclear-electrice de România în parteneriat cu chinezii!

Poate reprezenta „modelul” centralei nucleare Hinkley Point C din Anglia, realizată cu același investitor chinez care se află în negocieri cu statul român pentru construcția Grupurilor 3 și 4 de la Cernavodă, un precedent favorabil pentru România, după ce Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat o decizie a Comisiei Europene din 2014, de aprobare a ajutorului de stat acordat de Marea Britanie înfăptuirii acestui obiectiv energetic? Categoric – da. Modelul britanic pare să fie mecanismul cel mai bun pentru încheierea negocierilor cu China General Nuclear Power Corporation (CGNPC), luând exemplu gigantului energetic Electricite de France (EDF), care a cerut sprijin financiar din partea guvernului francez pentru dezvoltarea centralei Hinkley Point, al cărui proiect se ridică la 22,3 miliarde de euro.
 

Proiectul este cel mai important dintr-o serie de acorduri de afaceri dintre Marea Britanie şi China, anunţat cu cinci ani în urmă, la care compania China General Nuclear Power Corp. va deţine o participaţie de 33,5%. De reținut este faptul că EDF a anunțat de la început că nu se va angaja în realizarea megaproiectului dacă nu va obţine angajamentele financiare necesare din partea Franței, țară membră a Uniunii Europene, care deţine o participaţie de 85% la compania de utilităţi. Investiţia chineză presupune şi un ajutor de stat consistent inclusiv din partea guvernului de la Londra. Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în favoarea căreia statul român s-a constituit ca intervenient în favoarea Marii Britanii alături de Cehia, Franța, Polonia, Slovacia și Ungaria. În opoziție s-au aflat Austria și Luxemburgul, care reclamaseră în 2015 că ajutorul de stat ar încălca normele Uniunii Europene.

Din ce constă astfel de mecanisme? Constă în aplicarea mecanismului așa-numitelor contracte pentru diferență (CpD), prin care producătorului i se garantează un preț minim de vânzare a energiei produse, într-o garanție de despăgubire pentru investitor în eventualitatea închiderii noii centrale înainte de expirarea perioadei de viață din motive politice, precum și în garanții de stat pentru împrumuturile contractate de dezvoltator pentru construirea centralei, până la o valoare maximă de 17 miliarde lire sterline, notează Profit.ro.

În cazul investiției de la Cernavodă, estimată de partea chineză la circa 7,2 miliarde de euro, această schemă presupune ca statul român să garanteze un anumit preţ al energiei timp de câteva zeci de ani. Dacă electricitatea se vinde pe piaţă sub acest nivel, atunci guvernul trebuie să compenseze investitorul cu diferenţa, iar dacă se vinde peste, atunci compania trebuie să ramburseze statului ce e în plus. Comisia Europeană a decretat că acest mecanism este legal. În prezent, centrala nuclear-electrică de la Cernavodă, operată de compania de stat Nuclearelectrica, are în funcțiune două reactoare, care acoperă aproximativ 20% din necesarul anual de energie electrică la nivel național .

Conform proiectului, Unitățile 1 și 2 au o durată de viață inițială de 30 de ani. Specialiștii susțin că funcționarea celor două grupuri poate fi prelungită cu încă 2530 de ani în urma unui proces complex de retehnologizare. Oprirea efectivă a primului reactor ar dura până la doi ani, iar costurile s-ar ridica la 1,5 miliarde de euro. Prin construirea celor două grupuri de către investitorul din China, aportul total al energiei nucleare ar fi de circa 40% din producția de energie electrică țării. Așadar, se poate vorbi de o veste bună pentru țara noastră și evident pentru compania de stat Nuclearelectrica, care ar putea finaliza anul acesta negocierile cu aceeași China General Nuclear Power în vederea începerii proiectului reactoarelor 3 și 4, unde se intenționează acordarea unui ajutor de stat asemănător cu cel britanic. Sperăm că decidenții celor două părți vor face pasul înainte, iar negocierile privind implementarea acestui mega proiect să aibă o finalitate benefică pentru economia românească.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro