Elena Zorzolan a acceptat invitația Business-Talks și ne-a povestit mai multe despre tainele industriei handmade, afacere pe care o desfășoară de aproximativ 6 ani împreună cu mama sa.

Î: Cum a început pasiunea pentru obiecte handmade?
R:
De mică am avut această pasiune pentru lucrul manual, cam atunci pot spune că a încolțit această idee în capul meu, iar când am avut prima oportunitate am și pus-o în practică. Concret proiectul a luat naștere în urmă cu 6 ani. Motivul inițial a fost faptul că am intrat în CCC (concediu creștere copil) și mi-am dorit foarte mult să lucrez de acasă pentru a putea petrece mai mult timp cu copilul meu. Astfel, am ajuns să înființez o afacere de familie. Ideea afacerii de handmade mi-a venit de la un târg de mărțișoare. Așa am început să facem accesorii handmade.

Î: De câți bani ai avut nevoie să înființezi o astfel de afacere?
R: În România industria handmade nu este atât de bine pusă la punct încă. Am început cu câteva sute de lei și am ajuns la câteva mii de lei, aș putea spune că în jur de 2000-3000 de euro. Folosesc mărgele de sticlă care costă destul de mult.

Î: Te-ai gândit să ceri ajutor de la stat prin accesarea diferitelor fonduri pentru a-ți extinde proiectul? 
R: Da, m-am gândit. Ideea a rămas în stadiul de proiect, pentru că încă nu am găsit persoana care să ne îndrume către un proiect bine pus la punct, cum am mai spus prefer să fac lucrurile ușor, dar sigur.

Î: Lucrezi singură sau ai și alți angajați? Care este partea grea?
R: Lucrez împreună cu mama mea. Este foarte greu, dar satisfacția e destul de mare. Mama este perfecționistă, iar eu sunt o persoană mai dezordonată și de aici ajungem să avem conflicte, dar sunt minore. Ne completam cumva una pe cealaltă, când una dintre noi este mai agitată, cealaltă este calmă.

Î: Ce părere ai despre relația dintre statul Român și antreprenorii care sunt la început de drum?
R: Există? Relația cu statul Român este bună atâta timp cât îți plătești taxele. Consider că nu există o nișă bine definită. Statul nu ajută și nu investește foarte mult, nici în târguri, pentru a ajuta și a promova nișa. Cred că statul ar trebui să se implice mai mult în organizare, cum spre exemplu se implică în anumite festivaluri, să existe și un festival handmade.

Î: Care a fost obiectivul afacerii pe care ți l-ai fixat la început de drum?
R: Să ajung să mă întrețin din această afacere, pentru a nu mai depinde de alții.

Î: Care au fost primii pași în comercializarea afacerii?
R: Târgurile de handmade. Primul târg a fost la Hanul lui Manuc, ploua cu găleata, nu era nimeni pe stradă, un târg care m-a costat aproximativ 500 de lei și din care am recuperat undeva la 3 sferturi din sumă. După acest prim târg am plecat acasă plângând, necrezând că vom supraviețui în acest domeniu. De asemenea, am ales promovarea online și înscrierea în diferite grupuri de specialitate. În timp, clienții ne-au devenit fideli și ne-au recomandat prietenilor și cunoștințelor. Din păcate, recomandările au venit relativ recent,  lumea fiind reticentă în a face recomandări.

Î: Care crezi că este concurența ta directă pe piața din România?
R: O, Doamne! Aurul, cred. Fiind încă la început am lucrat mai mult cu aliaj metalic, fiindcă nu am avut curaj să investim în metale prețioase, clienții nefiind suficienți pentru a putea face o astfel de investiție. Spre exemplu prețul cerceilor cu tortițe din aliaj ar fi undeva la 25-30 de lei, iar cerceii cu tortițe din aur ar ajunge undeva la 35-40 de lei.

Î:  Ce aduci în plus prin produsele tale față de concurență?
R: Calitatea. Comunicarea cu clientul. Eu discut foarte mult cu clienții mei. Mă implic foarte mult în relația cu clienții, pentru ai putea mulțumi cât mai mult. Cred că asta este cheia succesului în orice tip de relație.

Î: Faci și schițe ale produselor?
R: Dumnezeu mi-a dat talent la lucrul manual, dar mai puțin la desen din păcate. Am o imaginație bună și îmi pot da seama foarte ușor ce își dorește un client.

Î: Cum se numește afacerea și cum te-ai gândit la acest nume?
R: “MAMA ȘI FIICA“ se numește firma. Mama era la avocat și a trebuit să alegem un nume, alegerea aceasta s-a datorat faptului că descrie exact situația în care eram noi două, de a fi împreună în această afacere.

Î: Dat fiind faptul că este o afacere mică, care crezi că sunt pașii necesari, ce trebuie făcuți la început de drum pentru ca business-ul să aibă profit?
R: Multă muncă. Răbdare. Promovare. Participare la cât mai multe târguri de profil. După care bei o cafea mare și o iei de la capăt.

Î: Care sunt cele mai vândute produse și ce materiale folosești pentru aceste bijuterii?
R: Brățările și inelele au fost cele mai bine vândute. Folosesc cristalele Swarovski la care avem și certificate, mărgele din sticlă “ ”, metale, gută, ață specială pentru cusut mărgele, război (majoritatea mărgelelor le coasem la război, rar în totalitate de mână), bumbac pentru jucării și hăinuțe și umplutură antialergenică superball pentru jucării.

Î: Cărui sector social i se adresează brandul?
R: Tuturor sectoarelor, avem prețuri pentru toate buzunarele și o varietate de produse, încât oricine să poată să își permită.

Î: Te-ai gândit să îți dezvolți aria de activitate?
R: De la început, m-am gândit să dezvolt afacerea pe trei arii de activitate și anume bijuterii pentru orice buzunar, bijuterii tradiționale și bijuterii spectaculoase pentru mirese. Am plecat inițial de la mărgele cusute și am ajuns să facem hăinuțe, păturici și jucării pentru copii. Fiica mea a fost sursă de inspirație când am decis să dezvolt latura cu hăinuțe, ea a fost modelul atât la mărimi, cât și la varietate. Momentan, proiectul bijuteriilor pentru mirese este încă în “fașă”.

Î: Ce găsește clientul la „MAMA și FIICA”?
R: Pentru adulți avem doar accesorii, iar pentru copii hăinuțe, accesorii de par, bentițe, inelușe și jucării.

Î: Te-ai gândit să te asociezi cu o altă persoană sau firmă?
R: Nu în mod deosebit. Este dificil să te asociezi cu cineva, mai ales în acest domeniu, unde pot apărea gândiri diferite. Cred că mai multe gândiri diferite duc la o neconcordanță legată de planul inițial al afacerii. Aș fi deschisă spre o colaborare cu un antreprenor care să împartă aceeași pasiune, gândire cu mine și cumva să fim complementari în ceea ce creăm. Aș dori să păstrez totuși idea brandului de “Mama și Fiica”.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro