Estonia a devenit prima ţară europeană care oferă transport gratuit cu autobuzul pe aproape întregul său teritoriu, în speranţa de a limita exodul rural şi consumul de combustibili fosili.

”Există numeroase oraşe şi regiuni în Europa în care transportul în comun este gratuit, dar până acum nu a existat un proiect de transport public gratuit la scară naţională”, a declarat Kadri Simson, titulara de la Ministerul Economiei şi Infrastructurii din Estonia.

În luna iulie, 11 din cele 15 comitate estoniene au lansat transportul gratuit cu autobuzul.

”Noi încercăm să animăm regiunile rurale, să oprim exodul spre oraşe”, a afirmat pentru AFP ministrul, subliniind că programul respectiv este rezultatul discuţiilor dintre guvernul central şi regiuni.

”La nivelul unui comitat, transportul gratuit cu autobuzul are drept scop crearea de posibilităţi pentru mobilitatea locuitorilor din mediul rural, pentru a le garanta accesul zilnic la servicii”, a precizat ea.

Parlamentul Estoniei a decis anul trecut limitarea consumului naţional de carburanţi fosili astfel încât la orizontul anului 2030 acesta să rămână la nivelul anului 2012.

”Aceasta înseamnă că trebuie să găsim modalităţi de a încuraja oamenii să călătorească într-un mod mai ecologic, de exemplu prin utilizarea transportului public”, a afirmat Kadri Simson, subliniind că aceasta ar putea contribui la limitarea numărului de autoturisme particulare.

Din 2013, în Tallin autobuzele sunt gratuite. Primarul capitalei estone, Taavi Aas, insistă asupra succesului proiectului, în pofida creşterii numărului de maşini în oraş.

Jumătate din cei care se servesc de transportul public la Tallin afirmă că au început să recurgă la transportul în comun mai des de când acesta a devenit gratuit, potrivit unei anchete anuale privind nevoile cetăţenilor realizată în 2017.

Cu toate acestea, criticii sunt îngrijoraţi de impactul potenţial negativ al transportului gratuit cu autobuzul asupra traficului feroviar.

Dar potrivit operatorului naţional Elron, numărul de pasageri pe calea ferată a crescut cu 8% în acest an.

”Principala întrebare este de a şti dacă reţeaua de autobuze la nivelul comitatului va susţine sau va concura cu trenurile şi aceasta este valabil atât pentru liniile de autobuz gratuite, cât şi pentru cele cu plată”, a apreciat Ronnie Kongo, directorul de vânzări şi dezvoltare al Elron.

”Pe termen lung, traficul feroviar poate să crească şi să se dezvolte în zone unde numărul pasagerilor este în creştere”, a declarat el.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro