Cum să încurajezi feedback-ul de la angajați

1558

Ești manager, ai în subordine o mână de oameni (sau câteva zeci), poate că ai sau nu ai un departament de HR. Cert este că citești peste tot că oamenii trebuie să simtă că sunt importanți, că sunt cel mai mare capital al companiei”. Nu asta li se spune tuturor la angajare?

 

Dar ce înseamnă, de fapt, că oamenii sunt cel mai mare capital al companiei? Că sunt cei mai bine plătiți? Că au o masă oferită gratuit? Că au facilități pentru copii sau că firma investește masiv în câte un team-building care mai mult îi stresează decât îi formează?

A face din angajații tăi cel mai mare capital înseamnă multe, dar un fapt trece înaintea tuturor: oamenii vor să fie implicați în activitatea companiei și să fie ascultați.

Și câți dintre manageri fac realmente asta? Câți din managerii de azi creează o adevărată cultură a sincerității și încurajează feedback-ul onest, chiar dacă nu le place ce aud? Câți dintre angajați se simt cu adevărat în siguranță, fără frica de a fi dați afară dacă spun ce gândesc?

Adevărul este că majoritatea cred că angajații nu au ceva de spus în felul cum este guvernată compania și nici nu le dă prin cap că ar trebui să afle ce cred aceștia. Cei care mai cred că ar fi cazul să afle ce gândesc cei de mai jos, recurg la diverse stratageme prin care să încurajeze feedback-ul de la angajați, însă ele nu sunt nici pe departe așa de bune cum este atmosfera de încredere creată și dezvoltată în timp.

Cutia (neagră) de sugestii

În încercarea (onorabilă) de a obține feedback de la angajați, anumiți manageri instituie o cutie (borcan, etc) unde aceștia sunt invitați să lase bilețele cu ceea ce nu merge sau ar trebui schimbat. Angajații sunt deseori încântați de idee, dar, după un timp, dacă văd că ceea ce au propus nu a fost implementat, o lasă baltă.

Dacă ar exista dialog deschis și îmbunătățirile ar fi făcute chiar de ei (sau ar contrubui la acestea), angajații s-ar simți mult mai valorizați.

Iată încă un argument pentru dialog deschis între manager și angajați. Chiar dacă sugestiile lor nu pot fi puse în practică, este un semn de respect să li se spună deschis și să li se explice de ce anume nu este posibil, față în față.

Sunt necesare întrebările țintite

Una este să îi încurajezi să spună „ce au pe inimă”, alta este să discutați deschis o situație anume. Dialogul nu prea se leagă dacă le spui: „Ce vă nemulțumește?”, în loc de: „Ce vă nemulțumește la relația cu clienții voștri direcți?” – întrebare care aduce imediat în discuție problema specifică.

Oamenii poate că nu sunt conștienți de o situație care merge prost sau ar putea merge mai bine, și atunci problema este definită mai specific de managerul care deschide discuția.

Un bun manager și lider de echipă este cel care știe să „scoată” de la oamenii săi idei creative și observații la care nu s-ar fi gândit. În acest scop, niște întrebări de genul: „Ce ai face în locul meu?”, „Ce spun clienții tăi despre compania noastră?”, „Cum te pot ajuta să ai mai mult succes?” merg la țintă.

Coaching pentru feedback

Mai toată lumea face astăzi coaching… Doar că nu se văd rezultatele. Coaching-ul a ajuns să fie echivalat cu vorbitul motivațional, or nu este asta. Coaching-ul ar trebui să fie concentrarea pe o anumită problemă care trebuie rezolvată sau care are o rezolvare …suboptimă.

Dacă se știe că angajații companiei sunt mai degrabă intimidați de șef, este bine să se facă un pic de coaching cu ei spre a-i încuraja să fie mai asertivi. Coachingul este derivat din psihoterapie și la fel ca în psihoterapie, urmărește schimbarea comportamentului.

Follow up!

Ce sens are să afli ce gândesc ei dacă nici măcar nu încerci să implementezi ceea ce se poate? Firește că oamenii nu vor avea numai idei bune, poate că unele propuneri vor fi de-a dreptul revoltătoare, dar măcar o parte din ele vor fi bune și ușor de implementat. Faptul că sunt auziți și că părerea lor contează și că este pusă în practică este extraordinar de motivant pentru ei. Și nu uita: feedback poți obține de la ei nu doar la probleme și ce nu merge ci și pentru sugestii de a face ceva diferit, mai ușor, mai bine, mai repede. Oamenii sunt o sursă extraordinară de creativitate și de idei și trebuie folosită. Pentru binele companiei și al lor…

 


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la redactie@business-talks.ro