Consumatori mulțumiți + comercianți informați = profit?

Nu de puține ori m-am lovit de convingerile unor reprezentanti a diverse societăți de comerț sau prestări servicii care din lipsa de informare au pierdut clienți. Simplu – își neglijau însăși beneficiarii muncii lor, respectiv clienții. Simpla convingere că dacă nu iți informezi clienții cu termenele și condițiile de comerț (fizic din magazin sau on-line) ți-ar aduce mai mult beneficiu este total greșită. Un consumator informat este mai calm, vine spre comerciantul care ii oferă stabilitate si confort mental, nu are suspiciuni in ceea ce priveste proveniența mărfii, condițiile de plată, condițiile de transport , etc.

Să nu mai vorbim de angajatii sau chiar si reprezentanții societăților comerciale care odată stabilite termenele și conditiile de comercializare sau livrare servicii se comportă cu calm, fără stresul unui eventual control inopinant in care nu stiu ce nereguli ar putea descoperi autoritățile competente, etc. Ori, si in cazul comercianților reprezentantii si/sau salariații informați aduc bunăstarea societății.

Asa că mai jos o să relatez succint măsurile de armonizare care vizează înființarea pieței interne, măsuri legale previzibile care duc si au dus la o piață stabilă, la comercianți cu profit si clienți care au revenit la ei cu plăcere sau au recomandat prietenilor, rudelor, apropiaților, etc., făcându-i să crească în piață încet și sigur.

Chiar dacă la prima vedere măsurile legale le vedeți în a pune accentul pe obiectivul de a asigura un nivel ridicat de protecție, inclusiv de protecție a consumatorilor, și de a ține pasul cu noile evoluții întemeiate pe fapte științifice, ele au ca scop secundar și o piață previzibilă atât pentru comercianti cât și pentru consumatori, ducând în final la obiectivul final „câștig / câștig”

Temeiul legal este articolul 169 din TFUE prin care s-a introdus un temei juridic pentru o gamă completă de acțiuni la nivelul UE în domeniul protecției consumatorilor. Acest articol prevede că „pentru a promova interesele consumatorilor și pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, Uniunea contribuie la protecția sănătății, a siguranței și a intereselor economice ale consumatorilor, precum și la promovarea dreptului acestora la informare, educare și organizare în vederea apărării intereselor lor”. Articolul mai prevede acordarea unei atenții crescute intereselor consumatorilor în cadrul celorlalte politici ale UE și în acest sens, articolul 169 consolidează articolul 114 lărgind domeniul de acțiune dincolo de piața unică. În acest sens a inclus accesul la bunuri și servicii, accesul la instanțe, calitatea serviciilor publice și anumite aspecte privind nutriția, alimentele, locuințele și politica de sănătate. Articolul precizează că măsurile UE nu trebuie să împiedice un stat membru să mențină sau să introducă măsuri de protecție mai stricte, atât timp cât acestea sunt compatibile cu tratatele. În consecință o politica de protecție a consumatorilor va ameliora calitatea vieții cetățenilor, implicit a comercianților sau prestatorilor de servicii din toate domeniile relevante de politici.

Programul de acțiune al UE în domeniul politicii de protecție a consumatorilor cuprinde Agenda consumatorului european și Programul privind protecția consumatorilor pentru perioada 2014 – 2020.
Agenda consumatorului european are mai multe obiective:
• promovarea siguranței consumatorilor
• creșterea nivelului de informare privind drepturile consumatorilor pentru informare si educarea acestora în sensul în care sunt consumatori Europeni participanți la piața unică,
• consolidarea aplicării normelor privind consumatorii prin acțiuni coordonate împotriva încălcării legislației UE privind protecția consumatorului ,
• integrarea intereselor consumatorilor în politici sectoriale cheie prin intermediul unei noi legislații în sectoare precum telecomunicațiile, tehnologiile digitale, energia, transporturile și alimentele și al unor noi măsuri pentru creșterea gradului de transparență și a accesului la servicii financiare cu amănuntul și pentru facilitarea schimbării conturilor bancare de către titularii acestora;
• consolidarea capacității de acțiune a consumatorilor, principalul obiectiv al strategiei privind politica UE în domeniul protecției consumatorilor, așa cum este descris în documentul de lucru al Comisiei intitulat „Consolidarea capacității de acțiune a consumatorilor în UE”, care vizează consolidarea capacității de acțiune a consumatorilor din UE prin intermediul alternativelor, al informării și al cunoașterii drepturilor consumatorului și a căilor de atac.
• Identificarea de provocări precum tranziția spre un consum mai sustenabil și găsirea de soluții pentru nevoile specifice ale consumatorilor vulnerabili.

Mai clar, obiectivele măsurilor europene de protecție a consumatorilor vizează protecția sănătății, a siguranței și a intereselor economice și juridice ale consumatorilor europeni, indiferent de locul unde aceștia locuiesc, călătoresc sau fac cumpărături în UE. Dispozițiile UE reglementează atât tranzacțiile fizice cât și comerțul electronic și conțin norme de aplicabilitate generală însoțite de dispoziții care vizează produse specifice, inclusiv medicamente, organisme modificate genetic, produse din tutun, cosmetice, jucării și explozivi, etc.

Prin legislația adoptată obiectivul este de a asigura un nivel comun ridicat de protecție împotriva riscurilor și amenințărilor la adresa siguranței și a intereselor economice pentru toți consumatorii din Uniune, indiferent de locul unde locuiesc, călătoresc sau fac cumpărături în UE, și să crească capacitatea consumatorilor de a-și apăra propriile interese.

Dacă scopul final al dispozițiilor UE este acela al protejării consumatorului, scopul final al comerciantului este acela al profitului. Ori, unii fără alții nu putem coexista si in consecință un consumator protejat = un consumator calm, nestresat, care cosumă mai ușor, mai liber si in consecință o piață de consum cu mai multe beneficii și comercianți cu profit mai mare.
In articolele următoare o să vă relatez măsurile adoptate UE si transpuse in legislație cu privire la protecția sănătății și a siguranței consumatorilor in domenuil sănătății și a tutunului, produse alimentare, medicamente, în sistemul pentru siguranța generală a produselor și supravegherea pieței, în domeniul siguranței produselor cosmetice, a explozivilor pentru utilizări civile și a jucăriilor, în domeniul sistemelor europene de supraveghere și schimb de informații, în domeniul protecției intereselor economice ale consumatorilor cum ar fi:
1. Serviciile societății informaționale, comerțul electronic și plățile electronice și transfrontaliere
2. Televiziunea fără frontiere
3. Contractele de vânzare la distanță și contractele negociate în afara spațiilor comerciale, vânzarea bunurilor de consum și garanțiile, clauzele contractuale abuzive
4. Practicile comerciale neloiale și publicitatea înșelătoare și comparativă
5. Răspunderea pentru produsele defectuoase și indicarea prețului
6. Creditele de consum
7. Pachetele de vacanță și dreptul de folosință a bunurilor imobile pe durată limitată
8. Transportul aerian
9. Piețele energetice.

Să nu uităm de rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net sau „euroghișeele”) și portalul „Europa ta”, de procedurile alternative de soluționare a litigiilor și soluționarea litigiilor online și rețeaua judiciară europeană în materie civilă și comercială și obligația autorităților naționale de a coopera, aspecte importante care au impact asupra vieții noastre de zi cu zi.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro