Multe afaceri se îngroapă înainte de a prinde aripi. Se duc spre …sud, cu o metaforă elegantă pentru „eșec răsunător”, după un timp mai lung sau mai scurt.
Speranțe mari, credite luate, bani împrumutați de pe la prieteni, și, de la un punct încolo, nu mai poți ține frâiele. De ce oare? Ce face ca o afacere care ți-a dat atâta chef de viață și te făcea să te trezești cu energie în fiecare dimineață, să te facă să regreți că te-ai apucat de business?
Păi, să analizăm. Motivele sunt multe și mărunte, dar, la o privire mai de ansamblu, reies următoarele hibe decizionale:

1. Te apuci de afaceri din motivele greșite

Poate că te-ai plictisit de ani de zile de mers la birou la corporația la care lucrezi, unde salariul nu prea mai crește, unde nu mai ai nimic de învățat. Te decizi să te faci antreprenor pentru că, te gândești tu, astfel vei avea mai mult timp pentru familie, sau vei avea control total și vei face o pălărie de bani. Cel puțin asta crezi. Atunci când țelul suprem e averea rapidă, de cele mai multe ori eșecul este după colț. Nu, nu banii ar trebui să fie scopul ci altceva.
De exemplu, ar trebui:
• …să vrei să acoperi o nevoie reală de pe piață. Ai studiat piața? Știi ce lipșeste? Poți să faci tu foarte bine ceea ce nu există încă (produs sau serviciu)? Te pricepi de adevăratelea sau îți place ideea pentru că ai văzut-o la altul? Ești sigur că, dacă experiența ta este de marketer vei fi în stare să te transformi în producător de …biciclete? sau invers?

• …să ai o pasiune reală pentru ceea ce faci. Și răbdare multă, multă, pentru că rezultatele vor veni mai târziu decât anticipezi. Când alții renunță, tu trebuie să mai reziști. Poți să fii tu cel care pleacă ultimul? Dacă da, baftă.

• …eșecurile mici să nu te dărâme. Înveți din ce ai greșit și mergi mai departe. Mulți dintre cei care au avut succes în afaceri spun că eșecul este parte integrantă din învățare. Știi ce să NU mai faci, tot e ceva.

• …să-ți placă oamenii. Vei avea de a face cu clienți imposibili, cu angajați nemulțumiți, cu angajați neproductivi sau bolnavi. Răbdarea ta pentru oameni și umanitate ar trebui să capete noi dimensiuni. Mult mai mari.

2. Managementul defectuos

Cum spuneam în altă parte, dacă îți place să faci mâncare, nu confunda această pasiune cu știința conducerii unui restaurant. Mulți fac această greșeală, confundă pasiunea proprie cu treburile mai complicate ale unei structuri de business, ce necesită și altceva decât doar competența respectivă.
Ironia este că, deși îți place să gătești, gătitul va fi ultima activitate pe lista ta dacă ești patron de restaurant. Te vei ocupa de contracte, de vânzări, de contabilitate, de angajări, de marketing, etc. Pentru a te pune la adăpost din calea eșecului datorat lipsei de experiență managerială e bine să citești mult din toate domeniile enumerate mai sus. Dar și mai bine e să angajezi, sau să subcontractezi specialiști – în marketing, contabilitate, etc. Costă, dar merită. Măcar nu riști să faci prostii legale, financiare, etc.
O afacere se îndreaptă către eșec și dacă o neglijezi. Un business cere disciplină perfectă de organizare și de ordine (acte, cifre, etc).

3. Capital …pe sponci, cash flow asemenea

Aici e aici. Când intră ceva bănuți în conturi și tu crezi că „te acoperi” cu ei pentru salarii, contabilă, mașina luată în leasing, facturi la lumină, etc…
Partea financiară ar trebui să fie înțeleasă foarte bine de către cei care fac un business, cât de mic. Ai costuri fixe și costuri variabile. Mereu trebuie să știi care sunt ele. Managerii începători au, de obicei, așteptări mari de venituri de la început. Dacă acest lucru nu se adeverește, să te ții. Facturi neplătite, panică, clienți nemulțumiți.
Trebuie să știi ce costuri presupune nu doar deschiderea unei afaceri ci și menținerea ei pe piață. E important să realizezi că orice afacere ia mai bine de un an înainte să aibă profit. Deci vei avea nevoie de capital să acoperi operațiunile înainte de a avea banii pe care să îi reinvestești.

4. Ești în locul greșit

Vinzi castraveți într-o zonă plină de ferme de castraveți? Mult noroc! Un loc prost ales e un motiv pentru care o afacere nou deschisă nu decolează.
Trebuie să știi unde îți sunt clienții. Dacă deschizi un spa într-o zonă inaccesibilă, fără parcare sau alte facilități, îți va fi mai greu decât dacă deschizi același spa într-o zonă urbană, eventual lângă un mare centru de afaceri, de unde pot veni clienții să se relaxeze. Studiază bine geografia și condițiile în care afacerea ta va funcționa. Nu e deloc simplu să te muți cu tot barul tău, pentru că ai constatat, la un an de la deschidere, că ești într-o zonă rezidențială, iar vecinii cheamă Poliția pentru orice zgomot.

5. Lipsă de bugetare și planificare

Dacă nu la o afacere, la ce altceva? Dacă mariajul ți l-ai aborda ca pe o afacere, probabil că soția te va acuza de lipsă de romantism (deși nu ar fi deloc deplasat să pui pe hârtie copiii și bugetul alocat acestora în următorii 20 de ani, cu haine, studii, vacanțe, etc, ca să știi la ce te aștepți, ba ar fi chiar sănătos).
Afacerea cere planificare în cel mai înalt grad, ca să nu eșuezi. Ce înseamnă asta? Înseamnă un business plan care include:
• Descrierea în detaliu a afacerii
Analiza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
• Nevoile de forță de muncă
• Posibile probleme
• Ce sumă de bani ai nevoie și pentru ce, cât mai detaliat
• Analiza competitorilor
• Buget și plan de management
• Buget pentru activități de promovare și publicitate

6. Dezvoltarea prea rapidă

Nu a trecut niciun an și ai făcut 10 parteneriate? Ai angajat 5 oameni noi? Acesta nu e neapărat un semn de succes. Mulți antreprenori confundă rapiditatea cu care se dezvoltă cu succesul. Mai bine mai întârzii puțin momentul angajării de personal nou decât să te trezești că nu ai destul capital să susții noii angajați.
Dar nici nu încerca să stagnezi creșterea. Dacă ai o bază stabilă de clienți și un cash flow previzibil, poți să faci angajări pentru a crește producția, pentru a delega sarcini pe care le făceai tu, și a deservi și mai mulți clienți. Ideea e să analizezi atent fiecare pas.

7. Dacă nu ai niciun fel de prezență pe social media sau nu ai un site

Cam greu să te găsească cineva dacă nu ai un site. Plus că nici nu dă bine. Tu, cu afacerea ta prosperă nu vă permiteți un site?!! Site-ul este cartea ta de vizită, locul de unde un client nou îți află datele de contact și vede, pe Facebook, ce reviews ai. E inadmisibil în ziua de azi să nu ai o prezență în social media, indiferent cât de mică e afacerea.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro