Ai cumpărat o franciză? Ai deschis un restaurant? Oferi servicii de curățenie? Nu contează ideea de business, contează însă să nu ratezi succesul la care ai dreptul și la care visezi din lipsă de …atenție și ignoranță.

A face business este precum a fi părinte: nu vine cu un manual pentru orice situație ci doar cu câteva principii bune de aplicat. Ce nu spun cărțile de bune practici este cantitatea și felul greșelilor ce pot fi făcute din entuziasm sau lipsă de experiență.

Iată câteva dintre acestea:


  1. Să ai o creștere prea rapidă

Dacă în primele șase luni de la lansarea cafenelei tale (să zicem că ai o cafenea) ai deja 10 angajați și chirie de plătit în centrul orașului, foarte bine, baftă multă.

Întrebarea este: ai bani să susții cheltuielile acestea pe mai departe? Pe următorul an? A crește prea rapid, cu cheltuieli mari, poate fi riscant. Dacă vine o vacanță și e perioadă de lipsă de clienți? Cum vei plăti salariile și chiria? Ai cash în pușculiță pentru perioadele când nu intră atât de mulți bani? A crește prea rapid poate fi o cale sigură către faliment. Prudența e cea mai bună strategie.


  1. Să nu fii atent la resursa umană

„Oamenii sunt cel mai mare capital al unei companii”, se spune peste tot. Dar câți oare înțeleg cu adevărat ce înseamnă această propoziție? Da, oamenii sunt cel mai mare capital, în sensul că ai nevoie de cei mai buni ca să ai succes și dacă faci rabat de la calitatea umană, rezultatele sunt pe măsură.

Mai înseamnă și că trebuie să tratezi cu respectul cuvenit pe cei cu care lucrezi, pentru că, dacă nu se simt tratați astfel, vor pleca, iar tu vei pierde timp și bani încercând să găsești alți angajați care poate că nu vor fi de aceeași calitate. Să îți plece oamenii poate fi foarte costisitor pentru firmă, deci tratează-i bine, ca să se bucure că lucrează cu tine.


  1. Să faci economii de unde nu trebuie

Mai ales la început, orice antreprenor se uită de fiecare dată la bani. „Să investesc în marketing? Să îi trimit pe angajați la cursul X? Să le ofer un bonus de final de an?” Toate aceste întrebări sunt legitime și doar tu, cel aflat la început de drum în afaceri, știi cum să răspunzi la ele.

Dar o afacere cere investiții de bani, și la început și în orice alt moment. Uneori chiar TREBUIE să oferi un bonus. Chiar trebuie să investești în marketing, să plătești postări pe Facebook sau Google. Nu se poate fără, pur și simplu. Sigur, toate aceste cheltuieli pot fi scurtcircuitate cu imaginație: poate că nu ai nevoie de marketing dacă ai deja o rețea extraordinară de cunoștințe care te pot recomanda virtualilor clienți. Poate că nu e nevoie să dai atâtea bonusuri financiare dacă le poți înlocui cu zile libere sau altfel de recompense materiale sau nemateriale care să îi bucure pe angajați. Tu știi cel mai bine. Ideea este însă să fii conștient de ceea ce necesită bani și investiție pentru a propulsa afacerea mai departe.


  1. Să rezolvi o problemă care nu există

Se spune că orice afacere de succes, de producție sau de servicii, rezolvă o problemă de pe piață rămasă nerezolvată. Să zicem că te apuci de o afacere de dulciuri bio. Care e piața pentru așa ceva? Oare în zona ta sunt destui oameni care consumă dulciuri bio? Dacă nu a existat un astfel de magazin în orașul tău nu e oare un semn că pe piață această lipsă nu prea există? Poate că oamenii de acolo nu sunt interesați de așa ceva și vei avea (prea târziu) surpriza de a constata că nevoia identificată de tine nu era reală.

Întreabă-te de 10 ori înainte de a deschide o afacere căror nevoi răspunde ea. Întreabă și prietenii, fă sondaje de opinie pe Facebook, află tot ce se poate despre piața pe care vrei să te lansezi. Astăzi, a obține informație este extrem de ieftin, chiar gratis. Și de la această informație pornește totul, nu de la experimentul scump de a lansa ca să constați apoi că nu ai …cu cine.


  1. Să te cramponezi de ideea ta inițială și de planul de afaceri

Dacă ai pus pe hârtie tot ce trebuie pentru afacerea ta, dacă ai luat în calcul costurile de marketing, creditul de la bancă, momentul lansării, etc., atunci înseamnă că ești un antreprenor conștient de riscuri și care nu lasă loc de surprize. Totuși, surprizele fac parte din viață. Unele sunt bune, alte mai puțin. Ideea este că rigiditatea nu e bună, și este bine să fii atent la semnalele din mediu care te pot îndruma pe altă cărare. Poate că tu îți dorești să oferi clienților servicii de catering, dar vezi că e nevoie mai mult de servicii de gătit pentru grupuri mari de muncitori (o nișă neacoperită, de exemplu). Nu te crampona de ideea inițială și „pivotează” către ceea ce este realmente necesar pieței.

La fel, dacă ai luat în calcul obținerea unui credit bacar pe un număr de ani, dar găsești la un grup de prieteni bani pentru dezvoltare, pe care să îi dai înapoi în aproximativ același interval, de ce să nu o faci? Până la urmă scutești bani frumoși care altfel ar fi mers pe dobânda băncii.


Conținutul website-ului https://business-talks.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către BUSINESS TALKS sunt protejate prin dispoziţiile legale. Sunt interzise copierea sau reproducerea conţinutului acestui website. Detalii se găsesc în secţiunea Termeni și condiții. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor BUSINESS TALKS, vă rugăm să ne contactați la office@business-talks.ro